fredag 5. august 2011

Kylling - og spinatpai

Pai har jo uendelige muligheter for hva du kan fylle den med, men her er mitt forslag, og jeg syns faktisk du burde prøve den, jeg syns det var perfekt! Noen LCHF - ere velger også å droppe bunnen helt, så paien blir litt som en omelett i form. Jeg var litt redd for at den skulle bli som en omelett, men den smakte helt fantastisk! Ah! Fornøyd! Jeg tror en del av grunnen var at jeg brukte lite væske i selve fyllet på paien, men her kan du både doble og triple både egg og fløte om du liker den mer som en omelett.
 




Bunn
2 egg
0,5 dl kremfløte
1 ss smør

Sett ovnen på 220 grader i varmluft, eller 225 grader over - og undervarme. Legg spiseskjeen med smør i paiformen, og smelt i ovnen. Bland egg og kremfløte før du heller den oppi paiformen. Rør rundt. Sett i ovnen i cirka 8 - 10 minutter til overflaten er tørr og har fått farge. Ta ut og la den kjøle seg ned mens du fikser fyllet.

Ferdigstekt paibunn
Fyll
1 kylling
1/2 løk
Spinat (jeg har brukt frossen)
2 fedd hvitløk
1/2 chili
1 egg
1,5 dl kremfløte
Revet ost
Salt, pepper, og annet krydder etter smak

Stek spinaten raskt sammen med hvitløken. Legg kyllingen over paibunnen, og legg løkringer innimellom. Strø over spinaten og chili. Bland kremfløte og egg før du heller den over paien. Bruk det krydderet du vil, jeg brukte pepper og chili. 
Før osten..
Strø over godt med ost, og sett i ovnen til osten er smeltet (cirka 20 - 25 minutter). 
 Server med en frisk salat og en rømmedressing!

Tips: Det som er  til over er supert til frokost dagen etter, til lunsj, eller kanskje i matpakka? :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...