lørdag 4. februar 2012

Thailandske urter

I de neste blogginnleggene kommer det en del oppskrifter på Thailandsk mat, etter å ha vært der i de 3 siste ukene har jeg blitt superinspirert! Det er en del urter og grønnsaker som går igjen i det thailandske kjøkken, så tenkte jeg skulle ta et eget innlegg hvor jeg skriver litt kort om de forskjellige. 


Chili (prik): Thaier elsker spicy mat, og chili går ned på høykant. Jeg måtte bøye meg i støvet og flere bestille maten min "phet nit noy" = ikke så sterk, mens Ninja gikk for "phet mak" = veldig sterk. Brukes både friske og tørket. Hvis du fjerner steinene så mildnes smaken.

Thai basilikum (bai kapao): Er en urt som ofte blir brukt, og er en av de viktigste ingrediensene i det jeg tror er favorittretten min fra Thailand,  pad krapao. I det thailandske kjøkkenet brukes det to slags basilikum: Sweet Basil og Holy Basil. Sweet Basil tilsvarer vår thai-basilikum og er ganske sterk og pepperaktig i smaken. Holy Basil, som kommer fra India, brukes mest nedlagt i olje. Begge slagene brukes flittig i matlagingen, som pynt og i grønnsaksalater.

Galangal (kah): Er en rot som også blir kalt thailandsk ingefær eller Siamingefær. Den minner om ingefær, men er noe sterkere og markant i smaken. Brukes ofte i supper og karripasta. Hvis en oppskrift inneholder galangal, så kan man erstatte denne med ingefær som regel. 

Kaffirlimeblad: Bladene brukes omtrent som laurbærblad. De gir karri- og skalldyrretter en sitronaktig friskhet. Kaffirlimefrukten minner om vanlig limefrukt, men er mer konsentrert.

Koriander (pak chee): Koriander er i slekt med bladpersille, så hvis du ikke liker koriandersmaken, går det an å erstatte den med persille. I thailandsk mat brukes blad, stilker og røtter. Tilsettes mot slutten av matlagingen.

Sitrongress (ta kai): Har en distinkt sitronsmak, Det er bare den nederste delen av bladene som brukes i matlaging. Bladene hakkes eller moses fint og tilsettes i slutten av matlagingen. Eller så lar man hele stilken syde med i supper og karriretter. 

Lange bønner (thua fak yao)
Belgplante, med meget lange belger. Man spiser hele belgen med kjerne. Gjerne rå eller tilberedt i varme retter. 




4 kommentarer:

  1. Jeg har lenge lurt på hva som er forskjellen på thaibasilikum og holy basil, så nå lærte jeg noe nytt. Takktakk! Fin oversikt :) Gleder meg til oppskriftene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Min svigermor er thai, så hver gang vi har spist har jeg vært der og spurt "hvaerdethvaerdethvaerdet", og "hvagjør du nå?", og hvorfor sånnogsånn?" :) Bildene er fra når hun har laget mat i ferien :)

      Slett
  2. Takk for informativt innlegg! Er veldig glad i thaimat og prøver stadig nye ingredienser... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene! Min svigermor er thai, så jeg utnytter det og spør og spør og spør ;) Alle bildene er fra når hun laget mat når jeg var på besøk. Kom hjem igår, og lengter tilbake allerede..

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...